Jaki zasięg mają samochody elektryczne? Jak daleko można nimi pojechać?

Jaki zasięg mają samochody elektryczne? Jak daleko można nimi pojechać?

Samochody elektryczne powoli przejmują rynek motoryzacyjny. Choć tego typu pojazdy używane są od kilkudziesięciu lat, dopiero niedawno weszły do masowej produkcji. Planując zakup elektryka, przyszli właściciele często zadają sobie pytanie, jaki zasięg mają te maszyny.

W artykule znajdziesz informacje na temat:

Elektryczność opanowuje motoryzację

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat na rynek motoryzacyjny wprowadzane były tysiące różnorakich wynalazków, które miały za zadanie poprawić pojazdy pod względem bezpieczeństwa i komfortu. Zauważono, że zarówno w jednym, jak i drugim przypadku świetnie sprawdzą się urządzenia elektryczne. Początkowo nie dało się ich znaleźć wiele w samochodach. Stosowano je głównie do rozruchu silnika czy oświetlania. Z czasem jednak zaczęto wprowadzać ich coraz więcej, zaczęły odpowiadać za poprawne działanie coraz większej ilości układów. Szczególny rozwój elektryczności w samochodach nastąpił w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Stopniowo zastępowano bowiem podzespoły mechaniczne elektrycznymi, co zaowocowało tym, że dziś w nowoczesnych autach za zdecydowaną większość procesów i układów odpowiadają urządzenia na prąd. Mimo to, jeśli chodzi o napęd, wciąż na rynku dominują zdecydowane pojazdy spalinowe lub spalinowo-elektryczne zwane hybrydami. Z problemem tym starają się zmierzyć władze w wielu krajach, tworząc wiele programów mających na celu redukcję emisji spalin. Naprzeciw oczekiwaniom wychodzą przedsiębiorstwa oferujące korzystne pakiety na leasing auta (jak choćby ten oferowany przez Audi) lub wynajem długoterminowy samochodu elektrycznego.

Pierwsze elektryki

Historia samochodów elektrycznych wbrew pozorom rozpoczęła się już przeszło 180 lat temu. To właśnie w roku 1834 Amerykanin szkockiego pochodzenia zbudował samochód, który czerpał energię z baterii galwanicznej Volty. W podobnym czasie pracę nad swoim pojazdem rozpoczął również Robert Anderson. Powozy te były bardziej wynalazkami, do sprawnego działania wiele im brakowało. Przełom XIX i XX wieku to czas, w którym przybywało pomysłodawców i licznych konstrukcji napędzanych elektrycznie, żadna jednak nie sprostała oczekiwaniom i nie sprawdziła się na tyle, żeby zdominować rynek.

Napęd elektryczny przyszłością

Samochody elektryczne wydają się przyszłością motoryzacji. Od kilkunastu lat trwają zaawansowane prace nad wdrożeniem rozwiązań, które w pełni sprostają oczekiwaniom i sprawdzą się na rynku konsumenckim. Przewaga napędów elektrycznych jest niezaprzeczalna. Prostsza konstrukcja, ekonomia użytkowania oraz na co w ostatnim czasie kładzie się duży nacisk – przyjazność środowisku. W założeniu docelowym samochód elektryczny powinien również być tańszy. Przewiduje się, że redukcji ulegną koszty eksploatacyjne i serwisowe w związku ze zmniejszoną ilością części ruchomych w samochodzie, a tym samym mniejszą ilością napraw i koniecznych wymian części. Dodatkowo montaż silników jest bardzo łatwy, a samo sterowanie napędem proste i efektywne. Napęd elektryczny jest ekologiczny i bezemisyjny. 

Zasięg samochodów elektrycznych

Jednym z głównych problemów, z jakimi boryka się właściciel samochodu elektrycznego, jest stosunkowo krótki zasięg. Producenci cały czas pracują nad poprawą w tym aspekcie, dzięki czemu średnia liczba kilometrów, jakie można przejechać na jednym ładowaniu, stale się zwiększa. Od czego to wszystko zależy? Czynników generalnie jest sporo. Jak nietrudno się domyślić, największy wpływ na zasięg mają masa pojazdu i pojemność akumulatora. Im większa jest bateria, tym większą odległość pojazd może pokonać. Problem jednak w tym, że wraz z jej wielkością rośnie także masa.

Pozostałe składowe także wpływają na zasięg samochodu. Dużą rolę odgrywa tutaj choćby wyposażenie. Im więcej urządzeń konsumujących prąd, tym krótszy zasięg. Bardzo dużo energii pobierają na przykład ogrzewanie i klimatyzacja czy rozbudowane wyświetlacze deski rozdzielczej. Na pułap kilometrów, podobnie jak w przypadku pojazdów spalinowych wpływa także efektywność jazdy. Ile zatem można przejechać autem elektrycznym na jednym ładowaniu?

Jeszcze kilkanaście lat temu tego typu pojazdy mogły poruszać się tylko na krótkich odcinkach, rzędu 50-60 kilometrów, o wyjeździe w trasę można było zatem zapomnieć. Dziś nowoczesne samochody napędzane prądem potrafią przejechać grubo ponad czterysta, a nawet pięćset kilometrów, co w połączeniu z coraz większą liczbą stacji ładujących sprawia, że podróżowanie tego typu autem staje się bardzo przyjemne.

Najpopularniejsze modele

W ostatnich latach producenci przebijają się w wypuszczeniu na rynek coraz to nowszych modeli samochodów elektrycznych. Na sile zyskuje m.in. grupa Volkswagen, która po Tesli staje się dominatorem na rynku. Oferta Volkswagena cieszy się coraz większym zainteresowaniem również ze względu na korzystne finansowanie czy atrakcyjny wynajem długoterminowy aut. Leasing aut w VWFS to dopracowana oferta, która jest pełna pomocnych narzędzi dla klientów, takich jak kalkulatory leasingowe.

To właśnie model Volkswagen ID.3, dzięki swojemu mottu: „budowanie samochodów elektrycznych dla milionów, nie dla milionerów”, rozpoczął pewną nową erę pojazdów elektrycznych. Atrakcyjna cena, duży zasięg i przestronne wnętrze to jest to, czego oczekują zwykli użytkownicy dróg. Samochód ten jest modelem kompaktowym, ale jego wnętrze i sam projekt zasługują na wyróżnienie. Dodatkowo sporym udogodnieniem jest zastosowanie nowoczesnych technologii. Zależnie od wybranego wariantu maksymalnie można nim przejechać nawet 550 kilometrów na jednym ładowaniu.

Ceny samochodów elektrycznych to nadal spory wydatek. Naprzeciw temu wychodzi leasing samochodu. Warto pomyśleć nad tym rozwiązaniem, a jeśli potrzebna jest jakakolwiek pomoc w podjęciu decyzji, warto skorzystać z narzędzia finansowego, jakim jest kalkulator leasingowy.

Finansowy kalkulator – leasing pod kontrolą

Wspomniany już kilkakrotnie leasing jest znakomitą formą finansowania zakupu samochodu elektrycznego. W wyborze najkorzystniejszej oferty pomocny może okazać się kalkulator leasingu samochodu, który dostarczy wszystkich potrzebnych informacji dotyczących szacowanej wysokości raty leasingu. W VW FS oferujemy nie tylko atrakcyjne leasingi dla firm, lecz także klientów indywidualnych. Warto zwrócić uwagę na NAJEM dla osób fizycznych.

Najnowsze artykuły

Co to jest RRSO

Co to jest RRSO?

Rzeczywista roczna stopa oprocentowania, czyli RRSO, to jeden z najistotniejszych parametrów w przypadku korzystania z kredytu.

  • 2023-11-29
Audi A7 Sportback TFSI e

Hybrydy plug-in od Audi w finansowaniu

Hybryda plug-in to półelektryczny samochód, czyli taki, który ma silnik spalinowy, ale którego baterie możesz także podładować w domowym gniazdku. Marka Audi oferuje kilka modeli tego typu. Hybrydy plug-in od Audi to między innymi: A3 Sportback …

  • 2023-03-08
Salon z samochodami używanymi

Gdzie uzyskać kredyt na samochód używany?

Szukasz samochodu, ale nie chcesz kupować nowego, a z drugiej strony obawiasz się szukać modelu w internecie niemal zupełnie w ciemno? Mogłoby to skończyć się nie najlepiej, a nie o to przecież ci chodzi. Skorzystaj z naszej oferty samochodów …

  • 2022-12-13

Wszelkie prezentowane na tej stronie informacje, w tym zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne oraz finansowe nie stanowią oferty ani zapewnienia w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem jednej z marek z Grupy Volkswagen: Škoda, Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, SEAT lub Audi.