Jak to się zaczęło – Porsche

Porsche to nie tylko nazwa marki luksusowych aut, ale także nazwisko, które wielokrotnie pojawia się w historii motoryzacji. Ferdinand Porsche, choć przez wiele lat pracował jako inżynier w innych firmach motoryzacyjnych i nie założył własnego przedsiębiorstwa, był autorem wielu ważnych wynalazków – w tym pionierskich projektów samochodów elektrycznych. W naszym artykule opisujemy dzieła słynnego inżyniera, a także losy marki założonej przez jego syna.

Ojciec marki Porsche

Ferdinand Porsche urodził się w 1875 r. w czeskim mieście Maffersdorf leżącym na terenie dzisiejszego Liberca, ówcześnie znajdującym się na terenie Austro-Węgier. W wieku 14 lat młody inżynier – jako absolwent państwowej szkoły zawodowej w Reichenbergu – otrzymał pierwszą pracę w firmie należącej do jego ojca. Był wówczas praktykantem zajmującym się hydrauliką. Jednak już w 1898 r. Ferdinand Porsche zaprojektował i zbudował dla firmy Lohner & Co. pierwsze w swojej karierze auto o napędzie elektrycznym. Egger-Lohner, model C.2 Phaeton otrzymał skrócone oznaczenie P1. Wynalazek został doceniony podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Berlinie, a następnie powtórzył swój sukces podczas Światowych Targów w Paryżu. Innowacją były silniki pojazdu zamontowane bezpośrednio w piastach przednich kół.

Powodzenie jednego projektu zachęciło Ferdinanda Porsche do stworzenia kolejnego modelu z analogicznym napędem na cztery koła, a przeznaczonego do jazdy wyścigowej. Już wkrótce inżynier stworzył innowacyjne auto hybrydowe o napędzie spalinowo – elektrycznym. Warto podkreślić, że wszystkie te unowocześnienia stworzone zostały przez zaledwie dwudziestokilkuletniego wizjonera. Nie dziwi zatem fakt, że w 1906 r. Porsche powołany został na stanowisko Dyrektora Technicznego jednego z wiodących europejskich koncernów motoryzacyjnych, Austro-Daimler. W stworzonym przez siebie aucie turystycznym wynalazca aż trzykrotnie wygrał wyścigi samochodowe Prince Henry Trials. Przyczynił się również do zaprojektowania legendarnego modelu Compressor oraz S-Type.

Wsparcie dla nowoczesnych technologii

W 1921 r. Ferdinand Porsche otworzył w Stuttgarcie ośrodek inżynierski, którego celem było wsparcie innowacji w obszarze silników aut. Biuro współpracowało z wieloma słynnymi markami motoryzacyjnymi, w tym NSU czy Wanderer, które weszły później do koncernu Audi. Jednym ze słynnych projektów okazał się pojazd wyścigowy Grand-Prix zaprojektowany dla niemieckiego koncernu Auto Union. 16-cylindrowy silnik pozwolił maszynie na uzyskanie prędkości ponad 265 km/h i aż trzykrotne pobicie rekordu świata. Inny projekt – stworzone dla NSU auto z tylnym silnikiem – wykorzystane zostało ostatecznie w modelu „Beetle” powstałym na zamówienie marki Volkswagen. Współpraca między Ferdinandem Porsche a Volkswagenem przyjmie zresztą szerszy wymiar, a  w 1938 roku wynalazca będzie sprawował pieczę nad budową nowych zakładów produkcyjnych. W tym okresie powstaną także dwa ważne modele aut: Type 60 oraz Type 64 uważany za protoplastę późniejszych sportowych aut z portfolio Porsche.

Powstanie marki Porsche

W czasie wojny biuro projektowe Porsche przeniosło się do austriackiej Karyntii, do miejscowości Gmünd. Kolejny premierowy pojazd zaprezentowano dopiero w 1946 roku – został on opracowany już pod nadzorem Ferry Porsche (starszego syna Ferdynanda). Dopiero w 1948 r. na rynku pojawia się osobna marka nazwana od nazwiska słynnego inżyniera. Debiutancki pojazd oznaczony numerem 356 zbudowany został na bazie odpowiednio zmodyfikowanych części wyprodukowanych przez Volkswagena. Dobrze wyważony samochód mógł rozpędzać się do 135 km/h i pewnie wchodził w zakręty. Jego projektant dzięki odciążeniu konstrukcji do zaledwie 585 kg uzyskał także znaczne krótszą drogę hamowania. W 1950 r. model 356 trafił do produkcji seryjnej. Kolejny ogromny sukces w branży aut wyścigowych przyszedł w roku 1953, kiedy Porsche zaprezentowało model 550 Spyder.

Wielka kariera Porsche wśród aut wyścigowych

W 1956 roku z taśmy produkcyjnej zjechał dziesięciotysięczny egzemplarz modelu 356 (już 6 lat później liczba ta przekroczy 50 tys. egzemplarzy). Kolejne modele Porsche odnotowywały także szereg zwycięstw w najważniejszych wyścigach samochodowych, w tym w klasyfikacji generalnej Targa Florio (550 Spyder) czy też w Grand Prix Francji Formuły 1 (Porsche 804). Jednym z legendarnych pojazdów z lat 60. stał się – zaprojektowany przez Ferdinanda Alexandra Porsche – 4-osobowy model 911 z nadwoziem coupé i silnikiem o mocy 130 KM. W 1964 trafił on do produkcji seryjnej. Ta dekada w historii Porsche przyniosła także innowacyjny model 904 Carrera GTS z silnikiem o mocy 180 KM, kabriolet 911 Targa czy też wspólne dzieło Volkswagena i Porsche oznaczone numerem 914.

Lata 70. rozpoczęły się od kolejnej innowacji – Porsche 917 wyposażone zostało w aerodynamiczne „płetwy rekina”, a także zupełnie nową ramę konstrukcyjną – jeszcze lżejszą niż aluminium. W roku 1971 nastąpiło otwarcie ważnej inwestycji – Centrum Rozwoju zlokalizowanego w Weissach. Już rok później koncern kierowany przez Ferry’ego Porsche zadebiutował na giełdzie. Ta dekada przyniosła również kontynuację wprowadzanych przez markę innowacji: pojawił się model 911 Turbo wyposażony w turbosprężarkę, model 924 z obustronnie cynkowaną karoserią czy też model 928 z silnikiem V8 wytwarzanym ze stopu metali lekkich. Na początku lat 80. inżynierowie marki poszli o krok dalej, rozwijając technologię obiegu powietrza, dzięki której auta lepiej trzymają się podłoża poprzez wytwarzanie podciśnienia.

Sukcesy na wielu polach

Wdrażane innowacje sprawiły, że lata 80. i 90. stanowiły nieprzerwane pasmo sukcesów Porsche w najbardziej prestiżowych wyścigach samochodowych na świecie, również w tak wymagających warunkach, jak na trasie Rajdu Paryż-Dakar. Jako ciekawostkę dodajmy, że w 1985 r. model 959 był w stanie osiągnąć prędkość 242 km/h podczas przejazdu Saharą. Jeden z jego następców, model 962, stał się najbardziej utytułowanym autem wyścigowym w historii pod względem liczby zwycięstw w wyścigach. Twórcy nowych aut zadbali także o bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Porsche było pierwszą marką na rynku niemieckim, która we wszystkich modelach swoich aut wdrożyła poduszki powietrzne. Pionierska okazała się również troska o środowisko naturalne. Wyprodukowany w 1995 r. model 911 Turbo z systemem OBDII w chwili premiery był autem o najniższej na świecie emisji spalin. Ostatnim projektem Porsche zrealizowanym przed wejściem w nowe milenium był model 911 GT3. Jednocześnie marka zaprezentowała także innowacyjne, ceramiczne hamulce (PCCB).

Najnowsze artykuły

Pora roku a ceny samochodów – w jakim okresie warto myśleć o nowym aucie?

Szukając nowego samochodu, zwracasz uwagę na jego model, wyposażenie, koszt. A wiesz o tym, że pora roku może mieć wpływ na cenę pojazdu? Czy zakup nowego auta latem może być droższy niż zimą? W jakich miesiącach …

  • 2021-07-12

Składowe ceny paliwa – co ma wpływ na wysokość ceny i jak można oszczędzać?

Opłaty za paliwo to bodaj najbardziej odczuwalny koszt posiadania samochodu. Są one nieuniknione dla wszystkich właścicieli, a także użytkowników aut – bowiem bez względu na to, czy korzystamy z pojazdu jako jego właściciele, czy też …

  • 2021-07-12

Jak to się zaczęło – Audi

Audi to jedna z najstarszych marek motoryzacyjnych w Europie, której historia sięga przełomu XIX i XX wieku. Jej potęga wyrosła na połączeniu sił czterech różnych niemieckich przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej: Audi, DKW, Horch oraz Wanderer. Charakterystyczne logo z czterema …

  • 2021-07-12

Wszelkie prezentowane na tej stronie informacje, w tym zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne oraz finansowe nie stanowią oferty ani zapewnienia w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania.
W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem jednej z marek z Grupy Volkswagen: ŠKODA, Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, SEAT lub Audi.