Jak to się zaczęło – Audi

Audi to jedna z najstarszych marek motoryzacyjnych w Europie, której historia sięga przełomu XIX i XX wieku. Jej potęga wyrosła na połączeniu sił czterech różnych niemieckich przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej: Audi, DKW, Horch oraz Wanderer. Charakterystyczne logo z czterema połączonymi pierścieniami upamiętnia właśnie tę fuzję – choć 37 lat po niej do przedsiębiorstwa dołączyła jeszcze jedna firma – NSU. W naszym artykule prześledziliśmy drogę, jaką marka AUDI pokonała od powstania do lat 90. XX wieku.

Automobile i kierownica z lewej strony

Założycielem firmy, która stworzyła podwaliny dla późniejszej marki Audi, był August Horch – niemiecki inżynier, jeden z pionierów branży motoryzacyjnej. Urodzony w 1868 r. pasjonat pojazdów czterokołowych napędzanych silnikami założył w Kolonii-Ehrenfeld firmę A. Horch & Cie. Horch miał zaledwie 33 lata, gdy jego zakład produkcyjny opuścił pierwszy model automobilu. Rok później firma przeniosła się do saksońskiej miejscowości Reichenbach, a w 1904 r. była już spółką akcyjną. Ostatecznie siedzibą przedsiębiorstwa A. Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG stało się Zwickau w Saksonii. W 1905 r. zakłady produkowały limuzyny wyposażone w czterobiegową skrzynię biegów, optymalizującą wykorzystanie momentu obrotowego silnika, a także ukośną kolumnę kierownicy. Taki zabieg wprowadzony został z myślą o wygodzie kierowców.

W 1909 r. August Horch założył w Zwickau kolejne przedsiębiorstwo, tym razem już pod nazwą Audiwerke AG. Początek nazwy stał się sygnaturą aut produkowanych przez firmę, a sama nazwa „Audi” oznacza po łacinie dokładnie to samo, co „Horch” w języku niemieckim, czyli „słuchaj”. Nowa firma dokonała rewolucji w przemyśle motoryzacyjnym w swojej ojczyźnie, decydując się na przeniesienie kierownicy z prawej strony pojazdu – na lewą. W ten sposób konstrukcja typowa dla dawnych pojazdów konnych unowocześniła się. Audiwerke był pierwszym producentem aut w Niemczech, który wprowadził do seryjnej produkcji auto przystosowane właśnie do ruchu prawostronnego – było to Audi typ K, oferowane od 1921 roku.

Druga wojna światowa i kryzys

Pod koniec lat 20. Audiwerke AG zmienia właściciela – większościowy pakiet udziałów wykupuje duński przedsiębiorca J. S. Rasmussen. Fuzja czterech różnych przedsiębiorstw motoryzacyjnych daje początek koncernowi Auto Union. Jednym z większych sukcesów marki było stworzenie (we współpracy z Ferdinandem Porsche) bolidu wyścigowego grand-prix. Projekt ten dał początek osobnemu działowi produkcji w Auto Union, a w 1934 r. pobił trzy rekordy świata, osiągając na torze AVUS w Berlinie prędkość przekraczającą 265 km/h.

Jeszcze przed wybuchem drugiej wojny światowej Audi zdąży wprowadzić do produkcji niewielkie auto z napędem na przednie koła, silnikiem dwusuwowym oraz drewnianą karoserią z pokryciem ze sztucznej skóry. Model DKW błyskawicznie zyskuje na popularności, jednak równie gwałtownie ją traci w chwili wybuchu II wojny światowej. Przyczynia się do tego z jednej strony spadek popytu na auta do użytku prywatnego, z drugiej – decyzja o całkowitej zmianie profilu produkcji i zaangażowaniu wszystkich mocy przerobowych przedsiębiorstwa wyłącznie na potrzeby przemysłu zbrojeniowego. W tym trudnym czasie w zakładach zatrudniani byli robotnicy przymusowi, a także więźniowie wojenni i więźniowie obozów koncentracyjnych. Od 1940 r. w zakładzie nie powstał ani jeden samochód Audi, a w 1945 r. fabryki zostały skonfiskowane na potrzeby odszkodowań wojennych. Koncern motoryzacyjny – istniejący wówczas pod nazwą Auto Union – w 1948 r. został wykreślony z rejestru spółek.

Odrodzenie marki

Fakt, że marka Audi nie zniknęła z rynku całkowicie, miłośnicy motoryzacji zawdzięczają firmie NSU, która w 1969 r. przejęła dorobek firmy. Wcześniej, bo już w 1963 r. marka ta przedstawiła ciekawą koncepcję pojazdu, przeznaczonego dla dwóch osób i wyposażonego w otwartą kabinę, a napędzanego jednotarczowym silnikiem z tłokiem obrotowym. Model Wankel Spider zrobił furorę podczas salonu motoryzacyjnego IAA we Frankfurcie. NSU nie poprzestało jednak tylko na tej innowacji, rozwijając również koncepcję silnika z tłokiem wirującym w miejsce tłoka skokowego.

Lata 80. rozpoczyna premiera sportowego Audi Coupé – pierwszego auta osobowego z napędem na cztery koła. Nowy model niemieckiego producenta zachwycił uczestników salonu samochodowego w Genewie, ponieważ wcześniej napęd na cztery koła wykorzystywano jedynie w pojazdach terenowych i ciężarowych. Sukces innowacji sprawił, że właściciele Audi zaczęli wprowadzać je również w innych modelach oferowanych przez siebie pojazdów.

Aluminiowa rewolucja

Rozwiązania konstrukcyjne stosowane w nowych modelach Audi sprawiły, że marka zaczęła wyraźnie kierować się w stronę dynamicznych pojazdów o sportowym zacięciu. W 1991 r. uwagę fanów motoryzacji zwróciły aż dwie premiery. Podczas salonu samochodowego IAA we Frankfurcie zaprezentowany został model Audi quattro Spyder, natomiast na Tokyo Motorshow pojawił się Audi Avus. Charakterystyczną cechą obu konstrukcji było zastosowanie materiałów lekkich (aluminium) w produkcji karoserii.

Najnowsze artykuły

Pora roku a ceny samochodów – w jakim okresie warto myśleć o nowym aucie?

Szukając nowego samochodu, zwracasz uwagę na jego model, wyposażenie, koszt. A wiesz o tym, że pora roku może mieć wpływ na cenę pojazdu? Czy zakup nowego auta latem może być droższy niż zimą? W jakich miesiącach …

  • 2021-07-12

Składowe ceny paliwa – co ma wpływ na wysokość ceny i jak można oszczędzać?

Opłaty za paliwo to bodaj najbardziej odczuwalny koszt posiadania samochodu. Są one nieuniknione dla wszystkich właścicieli, a także użytkowników aut – bowiem bez względu na to, czy korzystamy z pojazdu jako jego właściciele, czy też …

  • 2021-07-12

Jak to się zaczęło – Audi

Audi to jedna z najstarszych marek motoryzacyjnych w Europie, której historia sięga przełomu XIX i XX wieku. Jej potęga wyrosła na połączeniu sił czterech różnych niemieckich przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej: Audi, DKW, Horch oraz Wanderer. Charakterystyczne logo z czterema …

  • 2021-07-12

Wszelkie prezentowane na tej stronie informacje, w tym zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne oraz finansowe nie stanowią oferty ani zapewnienia w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania.
W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem jednej z marek z Grupy Volkswagen: ŠKODA, Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, SEAT lub Audi.